Blåmärken utan orsak

Ganska så snart efter att jag hade fött våran lilla son, noterade jag att blåmärken började uppstå helt utan orsak. Och dessa på båda mina ben och likaså båda mina armar. Vissa större än andra och man skulle nästan kunna tro att jag blir fysiskt misshandlad i mitt hem. Under senare tid tycker jag personligen att mitt tillstånd har förvärrats. Varje morgon vaknar jag upp med 5-10 nya blåmärken och jag känner mig ovanligt trött. Försämrad aptit har jag också då jag droppat säkert 3kg på väldigt kort tid.

Jag ligger just nu och googlar om detta på diverse sidor på nätet. Den enda orsaken som stämmer överrens med alla mina andra symptom, utöver blåmärkena är akut/kronisk leukemi (blodcancer). Nu ska vi dock be till gudarna att så inte är fallet, men jag känner till viss del att det kanske är dags att kolla upp detta. Någon av alla mina läsare som varit med om liknande? Eller finns det någon som har en rimligare förklaring till detta?!

Såhär beskrivs symtomen när jag klickade mig in på vårdguiden:

Symtom på leukemi

Akut leukemi

Vid akut leukemi förökar sig de skadade vita blodkropparna snabbt i benmärgen. Tecken på akut leukemi kommer därför ofta plötsligt beroende på bristen på normala blodkroppar.

En påtaglig blekhet och onaturlig trötthet är vanligt. Andra viktiga tecken är svårbehandlade infektioner, viktnedgång, inflammation i munnen eller oförklarlig feber. Ett vanligt symtom är näsblod och blåmärken som uppstår utan orsak. Smärtor i lederna kan också förekomma. Detta kan hos barn ibland förväxlas med växtvärk.

Akut leukemi är ett livshotande tillstånd så det är viktigt att snabbt komma till läkare.

Kronisk leukemi

Kronisk myeloisk leukemi utvecklas långsamt och de första symtomen brukar vara trötthet, försämrad aptit och viktnedgång. Både mjälten och levern växer vilket kan ge upphov till buksmärtor. Blodbrist (anemi) är också vanligt och bidrar till tröttheten.

Kronisk myeloisk leukemi upptäcks i cirka en tredjedel av fallen vid hälsokontroller utan att patienten har några besvär. I senare stadier av sjukdomen kan ofta symtomen påminna om de vid akut leukemi.



Anonym

Gå till doktorn och kolla upp så slipper du oroa dig. Det är säkert inget farligt. Kram mamma




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR