Dead sea



Hej Hej! Har äntligen tagit mig tid till att uppdatera bloggen, vi har nämligen gratis internet här nere i hotell lobbyn. Vi bor på ett hotell mitt i Amman, strax ovanför huvudgatan. Allting är så otroligt intensivt och det tar tid för kroppen och hjärnan att ställa om sig.

Det har varit ett par intensiva dagar med många äventyr. Igår hyrde vi en bil som tog oss till Petra, där vi knatade omkring och kollade på gamla ruiner. Nästan outhärdligt i denna värme som dragit in över Jordanien, men vi tog oss i allafall runt. Häftigt med alla beduiner, dromedarer, kameler, hästar och åsnor vi han skåda på vägen. Så sjukt fascinerande med dessa beduiner som bor mitt ute i ingenstans medans andra bor mellan vanliga hus. Där står dem med sin lilla hord eller flock av magra små fårstackare. Fördelen med att bila runt Jordanien som vi har gjort, är att man får se så himla mycket intressanta saker på vägen. Jag är minst sagt tagen! Det är så himla vackert och man ser verkligen kontrasterna mellan de olika delarna av landet. Men vart man än kommer så blir man alltid lika trevligt bemött.

Efteråt fortsatte vi hur som helst till Wardi Rum, som består av bara öken i princip. Där väntade en jeep som tog oss ut på öken safari. Om inte Elias hade varit så sjukt förbannad och arg så hade jag nog uppskattat det mer än vad jag gjorde just då. Stackaren var helt utmattad av värmen, men efter en flaska välling så var han väck i någon timme eller två. Häftigt var det i allafall att få se alla formationer i bergen och slira runt i sanden. Hur sjutton man navigerar i öknen har jag ingen aning om, men tillbaka kom vi. Där väntade våran bil som tog oss hem till Amman igen. En bilresa på ca 4 timmar och sen stupade vi mer eller mindre i säng.

Idag tog vi bilen till döda havet för sol, bad och relaxing. Visste ni att döda havet har den lägsta havsnivån i världen?! Det är sinnessjukt varmt och man flyter i princip utan minsta lilla simtag. Att ställa sig på fötter igen är näst intill en omöjlighet. Fan vad roligt det måste ha sett ut, men jag är så glad för att vi åkte dit. Vi fick även smörja in oss i lera, riktig spa-feeling. Och vilken babylen hud man fick efteråt! Vi har också badat i de olika poolerna. Här finns ingen strand, utan vi tog in på Mövenpick hotell där man får ett kort laddat med 40JD (400:- SEK) som vi spenderade precis som vi ville. Där kunde vi även bada i deras lyxiga pool bassänger. Jag och R fick äntligen lite alone time och vi tog oss ner till poolen på nedervåningen. Där låg vi i poolen och njöt av den otroliga utsikten, på andra sidan kunde man nämligen skymta Israel. Lite coolt!

Nu ikväll har vi käkat på en liten lokal restaurang samt fikat på deras välkända fik Habibah. Nu är vi proppmätta och jag ska strax bege mig upp till rummet för lite välbehövlig sömn. I morgon hoppas vi på att dem fått igång poolen på taket och senare på eftermiddagen sticker vi till Down Town för lite shopping.

Puss!





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR