V.15 (14+1)

 
Bebis:
Stor som ett äpple. Vikten har fördubblats sedan förra veckan, nu väger bebisen 50 g och är 9 till 10 cm mellan stjärt och huvud. Bebisen samlar på sig kalcium och skelettet blir hårdare och hårdare. Bebisen kan suga på tummen och är i princip färdigformad. Blodsystem, hjärta, ögon, öron, armar och ben finns nu klara i miniformat inför framtiden.
 
Du:
Det börjar synas på en del att de är gravida. Eftersom bebisen tar kalcium från dig behöver du få dig lite extra, finns bla i mjölkprodukter. Är du osäker på hur du får i dig allt du behöver under graviditeten, så kan du alltid kontakta en duktig kostrådgivare. En del kvinnor känner svartsjuka, drömmer mardrömmar och är otrygga. Tala med din partner om hur du känner dig så att han/hon på bästa sätt kan finnas som ett stöd.
 
Mina egna tankar om graviditeten:
Vecka 14+1 idag och det är inte förens nu som jag faktist börjar se skillnad på magen när jag bläddrar igenom bildarkivet. Nu ser och känner jag mig gravid, på riktigt! Ibland kan man till och med se hur det rör sig där inne och jag blir lika rörd till tårar varje gång. Jag drömmer ofta mardrömmar, känner en viss oro över att jag inte äter ordentligt och det blir allt mer påtagligt för varje dag som går. Rädd, orolig och nervös över att någonting skall gå snett, väntan på RUL gör det nästan olidligt. Har funderat på gravidyoga för att slappna av och förbereda mig rent mentalt inför det kommande värkarbetet och förlossningen.





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR