V.13 (12+1)

 
Bebis:
Alla 12 tandanlagen är nu färdiga. Fostret väger ungefär 15-20 gram ungefär lika mycket som moderkakan gör. Fostret är nu ungefär 7-8 cm långt och är i storlek ungefär lika stor som en persika. Ögonen kommer långsamt att förflyttas så att de hamnar på framsidan, i ansiktet. Njurarna börjar producera urin. Barnets bröstkorg rör sig som om det kunde andas, vilket ger lungorna övning. Man kan nu se fem små fingrar på vardera hand. Få missbildningar uppstår efter denna tidpunkt i utvecklingen, men barnet påverkas naturligtvis fortfarande av din
livsföring.
 
Du:
Du går nu in i den andra trimestern. Detta är vanligtvis den tiden som mamman mår som allra bäst under sin graviditet. Du börjar känna dig gravid och har ofta lite mer krafter och ork. Hos många kvinnor har illamåendet minskat eller helt försvunnit. Livmodern kommer från och med nu växa i en jämn och märkbar takt. Om du ligger på rygg kanske du kan känna din livmoder ca 10 cm nedanför din navel. Det känns ungefär som en mjuk boll. Under den här trimestern går du antagligen upp runt cirka 6 kg.I och med att moderkakan tar över produktionen av graviditetshormonerna blir halterna mer balanserade. Det innebär att du känner dig lugnare och mera positiv än de första tre månaderna.
 
Mina egna tankar om graviditeten:
Nu har jag och liten i magen gått tolv fulla veckor och jag kunde inte vara lyckligare. Många vet, andra inte men nu har vi gått ut officiellt med att vi väntar tillökning.  Illamåendet har gett med sig, likaså tröttheten och orkeslösheten. Istället njuter jag utav att se magen växa och tillåter mig själv att ta allting i min egen takt. Mamma, pappa och storebror längtar efter dig så lilla vän ♥





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR