Generation Kill

Generation Kill är en amerikansk dramadokumentär-serie om soldaterna i B-kompaniets 2:a pluton av amerikanska marinkårens första spaningsbataljon (1st Reconnaissance Battalion) under de 40 första dagarna av USA:s invasion av Irak 2003. Serien bygger på en bok med samma namn, skriven av Rolling Stone-journalisten Evan Wright, som var inbäddad reporter i den plutonen under invasionen. Bokens svidande kritik mot flera befäl i kompaniet ledde till att marinkåren degraderade några av dem och senare uppmanade alla sina soldater att läsa den, för att lära av de misstag som skildras.

Innan jag går och lägger mig måste jag bara få tipsa er om serien ovan, Generation Kill. Den är så stört jäkla bra att jag knappt kan slita mig. Sitter och kollar på sista avsnittet i skrivandets stund. Åh, jag vill aldrig att den ska ta slut. I morgon blir det till att ladda ner dem första avsnitten som jag så fint råkat missa. För er som inte har sett den, SE DEEEEEEN!





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR